11 aug. naar Mützenich

Na het appartement te hebben schoongemaakt en achtergelaten volgens de instructies, vertrokken we met droog weer. Het zou zaterdag gaan regenen. Maarten had de route thuis al voorbereid, het laatste stuk zouden we over de Vennbahn gaan. Deze loopt vlak bij onze bestemming in Mützenich, een appartement gevonden via Airbnb, bij Michael, Eupenerstrasse 53
Het begin van de route kenden wel: richting Plombieres en Moresnet. Prachtige route langs knooppunten. Helaas bleek mijn knooppunten-app niet meer te werken over de grens.
We  fietsten dan maar op richtingsgevoel, aanvankelijk over asfalt met prachtige uitzichten. Op een bepaald moment hadden we een mooi fietspad naar het oosten in de richting Monschau, maar een ander bord wees een knooppunt naar het zuiden. Dat zag er ook leuk uit.
Helaas bleek het geen goede gok: het pad veranderde in gravel, ging omhoog en omlaag en we kwamen veel te westelijk uit. Uiteindelijk kwamen we wel weer op gewone wegen, het was ook niet erg, we hadden alle tijd.
Al met al was het al rond half 5, ik was moe en we besloten tot de kortste weg, zie foto 2 hieronder. We hadden toen al een stuk op rechte wat saaie wegen door het bos gereden, en het begin van het pad ging weliswaar wat omhoog, maar was nog vrij breed. Het werd echter steeds smaller en leek wel een mountainbike paadje. Ik werd al bang voor een steile rit naar beneden. Maar dat viel mee.

14:13

16:23 bijna op de bestemming

Achteraf zou onze route zo ongeveer hebben kunnen lopen. Maarten, weet jij het nog? Ik gebruikte hiervoor deze Belgische routeplanner.

Rond 17 uur waren we aan, we maakten kennis met de verhuurder Michael. Hij woont hier met zijn vrouw. Zijn moeder (of schoonmoeder) woont onder ons. Later hoorden we dat hij dit huis in 2016 heeft gekocht en direct zeer goed heeft laten isoleren: nieuwe deuren en ramen met drielaagsglas, brede spouw en afdichtstrips. Dat merkten we goed! Het werd hier in huis 's avonds nooit koud. In tegenstelling tot het appartementje in Epen.
Ook maakte de grootte van de woonkamer indruk, zeker na het kleine huis in Epen. Het was echt een wandeling van de keuken naar de TV-hoek.

Ik ging direct naar de Konsum, een erg leuk klein winkeltje, opgezet als coöperatie. Ik kocht brood en diepvriesgroente. Er bleek geen diepvriesvakje in de koelkast te zitten, dus aten we die gelijk maar op de volgende dag.
De Konsum had ruime openingstijden: van 7 tot 17:30, en zaterdag zelfs al om 06:30. Op zondag dicht. Er was ook een klein caféruimte en buitenterras bij, koffieautomaat en ruilboeken. Het was een coöperatie, gesteund door het dorp en diverse bedrijven sponsorden het.